افزایش مصرف فروکتوز وکاهش انرژی سلولی دربیماران چاق ودیابتی

افزایش مصرف فروکتوز بوسیله ی افراد چاق (مصرف نوشیدنهای غیر الکلی و آب میوه ها (سبب افزایش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی (NFALD)و التهاب شدید بافت چربی می شود.

محققین مرکز Dukeبر این باورند که درک بهتر مکانیزیم چگونگی تأثیر مصرف فروکتوز دربروز ناراحتی های کبد می تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند.

مصرف طولانی مدت فروکتوز در رژیم غذایی سبب می شود فرد در معرض خطر کاهش منبع انرژی مهم مولکولی یعنی ATPقرار گیرد . از آنجائیکه ATPانرژی رایج برای انجام پروسه های سلولی درسلولهای کبد از جمله متابولیسم می باشد کاهش آن در افراد چاق یا دیابتی به دلیل مصرف زیاد نوشیدنیهای حاوی فروکتوز سبب افزایش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی می شود.

نتایج این تحقیقات بصورت آنلاین در مجله ی Hepatology journalمنتشر شد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی علت اصلی بیماریهای مزمن کبدی درآمریکا می باشد . این وضعیت می تواند سبب افزایش آنزیم های کبدی، التهاب و سیروزکبدی پیشرفته در افرادی که از نوشیدنیهای غیر الکلی استفاده نمی کنند ، شود.

در افراد چاق یا دیابتی توانایی سلول برای تولید بهینه ی ATPدچار اختلال می شود برخلاف شکرهای ساده ی دیگر، فروکتوز برای متابولیسم نیاز به ATPدارد.

عدم توانایی تولید بهینه ی انرژی در سلول وادامه ی مصرف ATPبه دلیل هضم فروکتوز می تواند سبب کمبود انرژی در کبد شود. کاهش ATPسبب افزایش خطر التهاب و آسیب درکبد می شود. وجود مقاومت به انسولین سبب اختلال درتوانایی برخی آنزیم های حیاتی  از جمله AMP kinaseو  اختلال در تولید مولکولهای جدید ATPمی شود.

افزایش مصرف فروکتوز و افزایش مصرف ATPسبب افزایش مولکولهایی می شود که منجر به افزایش سنتز اسیدهای چرب و همچنین افزایش اسید اوریک میگردند.

محققین به این مسئله که در هنگام مصرف بیشتر فروکتوز، اسید اوریک بیشتری تولید می شود اشاره می کنند. افزایش تولید اسید اوریک سبب بروز بیماریهای نظیر نقرس، افزایش فشار خون، بیماریهای قلبی عروقی، بیماری دیابت نوع 2، سندرم متابولیک وسنگ های اسید اوریکی درکلیه ها می شود.

اندازه گیری میزان اسید اوریک درافراد می تواند به پزشکان در پیش بینی وجود و شدت  بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند.

در سال 2008 مقاله ای درمورد تاثیر مصرف فروکتوز در بروز کبد چرب غیر الکلی منتشر گردید و در سال 2010 دکتر Abdelmalekنتایج تحقیق خود را درمجله ی Hepatologyبه چاپ رساند وارتباط مصرف فروکتوز وآسیب کبدی و ایجاد فیبروز را در آن مطرح نمود.

درمطالعه ی اخیر پرفسور clarkاز دانشگاه جان هاپکینز  پرسشنامه های تحقیقاتی بیمارانی را که تصاویر رزنانیس مغناطیس برای اندازه گیری کبد چرب وهمچنین آزمایش چالش فروکتوز تزریقی را برای ارزیابی ذخیره یATPکبد و پاسخ به کاهش ATPانجام داده بودند ، مورد بررسی قرار داد.

محققین با بررسی این اطلاعات متوجه ی کاهش ATPکبد در افرادی که فروکتوز بیشتری مصرف می کردند ، شدند .

آنها به این نتیجه رسیدند که اختلاف در ذخیره ی ATPکبدی بین افرادی که فروکتوز بیشتری مصرف میکردند و افرادی که میزان فروکتوز کمتری در رژیم غذایی خود دارند، نشان می دهد که مصرف فروکتوز بیشترسبب کاهش ذخیره ی انرژی کبد و افزایش خطر مشکلات متابولیکی و حتی آسیبهای کبدی می گردد.

منبع : www. sciencedaily.com